הסדרה "בית הנייר": אין פה ספויילרים, אבל ישנם אחלה טיפים למרצים!
מה יש בה ב"בית הנייר" שעשה כזה באזזזז? כולה סדרת טלויזיה, ועוד בערוץ שידור שאין לכולם (רק לבעלי Netflix) – אבל סדרה שהדיבור עליה בשבועות האחרונים מתפשט כאש בשדות קוצים בכל שיחה. מבוגרים ונוער. נשים וגברים.
כאמור אין כאן ספוילרים, כך שגם מי שלא צפה מוזמן להמשיך לקרוא.
כך שלכל היותר המשך הקריאה כאן יעורר אצלכם חשק לאחד משניים:
- להחליט שגם אתם מוכנים להקדיש כ-20 שעות מזמנכם היקר כדי להתמכר לאחד ממוצרי הטלויזיה המרתקים ביותר שנראו כאן בשנים האחרונות.
- להרוויח מטיפים שאתן למרצים שביניכם, ואולי אף לרצות לבקש שיחת יעוץ איתי בנוגע להמשך דרככם כמרצים.
אז בואו נתחיל. קודם כל לחוויה הפרטית שלי: כשהתיישבתי אל מול הפרק הראשון של "בית הנייר", הייתי כבר אחרי תהליך נפשי די ארוך, שהעביר אותי ממצב של "אני לא מתכוון להקדיש זמן לסדרות טלויזיה. נקודה, סוף. יש לי די והותר עיסוקים חשובים/מענינים/צורכי זמן/מהנים בחיי……" אל מצב חדש שקיצורו "נו, מה כבר יכול להיות".
ואז לקראת סוף הפרק הראשון (כ-40 דקות) קרה לי, ששחתי לעצמי בשיחה פנימית "וואלה, דבר כזה באמת לא ראיתי המון זמן".
מכירים את זה שאתם מזהים שבעצם התאהבתם במשהו? שאם מישהו יצלם אתכם תיראו שעל פניכם התפשט חיוך של עונג? שאתם חשים שגיליתם איזה סוד קסום שאו-טו-טו תרוצו לחלוק עם החברים הכי טובים שלכם? זוכר שבעבר זה ארע לי עם נינט, בעונה הראשונה של "כוכב נולד", כשפתאום הבנתי שבעצם כככוווללם התאהבו בה. בקיצור חשתי שאני נשאב אל סיפור והפקה שהם משהו אחר.
אבל אני מחזיר אתכם למשפט שפתח את הפסקה הקודמת:
ואז לקראת סוף הפרק הראשון (כ-40 דקות).
כן ידידיי המרצים: כבר מזמן רציתי לומר לכם שאמנם 2 הדקות הראשונות בחשיפה שלכם אל מול קהל הן מאוד חשובות ("רושם ראשון"), אבל שתמיד חשתי חוסר נוחות מסוימת, כשמדריכים לעמידה מול קהל הדגישו את העניין הזה יותר מדי. כיוון שלדעתי זה over rating.
כי אילו "בית הנייר" לא היתה שומרת על אחידות בכל מה שהיא טובה בו – הפקה, קצב, תסריט, טוויסטים בעלילה, סיפורים אישיים, יחסים בין הדמויות, עריכה יוצאת דופן – הייתם לוחצים על stop גם אם 5 הדקות הראשונות היו מבשרות טובות.
בשנים בהם אני מרצה למדתי לזהות איזה מבין נושאי הרצאותיי (כיום כבר 40 נושאים) הם "רבי מכר" מיום היוולדם, ואיזה אחרים נדרשו לגרסאות שנייה ושלישית כדי לעבור היטב את מבחן הקהל. למדתי שקהל הוא המבקר האומנותי הכי טוב שלך, ושדי אם תזניח את אחד מאבני הבניין של ההרצאה – הקונספט, השלד, התסריט, הבימוי, המשחק וההפקה – די באחד שחסר כדי להוריד את האיכות.
לא כל אהבה היא אהבה ממבט ראשון. יחסים של קהל עם מרצה יכולים להיות גם תהליך גילוי ארוך יותר. כמו בחיים ובסרטים – כך גם בהרצאה טובה. טכניקות של לפוצץ את הקהל בבלונים, ולתת "שואו" בתחילת המפגש הם חשובים, אבל אם לא נשמור על מתח ועניין לכל אורך 90 הדקות של ההרצאה, הקהל יעדיף לצאת לקנות פופקורן.
עד כאן, תובנה ראשונה למרצים מ"בית הנייר": הרצאה טובה ממש היא אוסף של המון מרכיבים, שאף אחד אינו פחות ערך ממשנהו. ורושם ראשון? הוא חשוב כמובן, אבל רק אחד המרכיבים.
בשבוע הבא אמשיך לנתח את "בית הנייר" מזווית הראיה שלי כמרצה –
הפרק ייקרא: "התוכנית האלטרנטיבית – ומה קורה אם הדברים משתבשים?"
המשך יבוא….